| Share |
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede.unioeste.br/handle/tede/8135| Tipo do documento: | Tese |
| Title: | ENTRE A VISIBILIDADE E A SUBORDINAÇÃO: REPRESENTAÇÕES DE MULHERES EM SENSE8 (2015–2017) |
| Other Titles: | Between Visibility and Subordination: Representations of Women in Sense8 (2015–2017) |
| Autor: | Scher, Crislaine Alessandra de Lima ![]() |
| Primeiro orientador: | Fiuza, Adriana Aparecida de Figueiredo |
| Primeiro membro da banca: | Quinalha, Geovana De Oliveira |
| Segundo membro da banca: | Oliveira, Kátia Aparecida Da Silva |
| Terceiro membro da banca: | Santos, Maricélia Nunes Dos |
| Quarto membro da banca: | Cruz, Antonio Donizeti Da |
| Resumo: | Esta tese investiga as representações do feminino na série Sense8 (2015–2018), criada por Lana e Lilly Wachowski e produzida pela Netflix. Com o objetivo de analisar de que maneira essas representações dialogam com os debates da crítica feminista e dos estudos de gênero, o estudo adota uma abordagem qualitativa, com base em revisão bibliográfica e análise interpretativa das duas temporadas da série. A fundamentação teórica apoia-se em autoras e autores como Judith Butler (2003, 2017), bell hooks (2019), Marie-France Hirigoyen (2006), Angela Davis (2016), Hur (2011), Chandra Mohanty (1984), Gayatri Spivak (2010), Carol Gilligan (1982,2003) e Pierre Bourdieu (2017). A análise parte do contexto de produção e circulação de Sense8 dentro do modelo das plataformas de streaming, atentando para as implicações desse formato sobre a construção narrativa da série. A investigação segue com o exame das trajetórias de personagens femininas marcadas por identidades dissidentes, conflitos familiares e tradições culturais específicas, à luz de perspectivas transfeministas e feminismos não ocidentais. São exploradas ainda as formas de violência de gênero representadas na narrativa, físicas, psicológicas e suas articulações com estruturas sociais e afetivas. Por fim, discute-se o modo como a série atribui às personagens femininas funções narrativas ligadas à estética do cuidado e à afetividade, muitas vezes posicionando essas figuras como suporte emocional para personagens masculinos, o que limita sua autonomia narrativa. A análise evidencia que, embora Sense8 projete um discurso de empatia, conexão e diversidade, as personagens femininas seguem inseridas em estruturas narrativas que restringem sua centralidade, reiterando padrões de suporte afetivo e apagamento simbólico. O diálogo com os estudos de gênero se estabelece, mas de forma tensionada, revelando permanências estruturais sob a aparência de inovação. Conclui-se que a série avança em termos de visibilidade, mas evita deslocar os centros narrativos de poder, o que limita a potência crítica do discurso que mobiliza. |
| Abstract: | This thesis investigates the representations of femininity in the television series Sense8 (2015–2018), created by Lana and Lilly Wachowski and produced by Netflix, aiming to analyze how these representations engage with debates in feminist literary criticism and gender studies. A qualitative approach is adopted, based on bibliographic review and interpretative analysis of the show’s two seasons. The theoretical framework draws on authors such as Judith Butler (2003, 2017), bell hooks (2019), Marie-France Hirigoyen (2006), Angela Davis (2016), Chandra Mohanty (1984), Gayatri Spivak (2010), Carol Gilligan (1982,2003), and Pierre Bourdieu (2017). The work is organized into four sections: the first discusses the emergence of streaming platforms, Netflix’s operating model, and the construction of Sense8’s narrative universe within this logic of production and circulation; the second analyzes the construction of the characters Nomi Marks (Jamie Clayton), Kala Dandekar (Tina Desai), and Sun Bak (Doona Bae), considering their trajectories marked by gender identity, family tradition, and sociocultural context, based on transfeminist readings and Asian feminisms in critical dialogue with the limitations of Western feminism; the third investigates the forms of gender-based violence portrayed in the series—both physical and psychological—and their impact on characters such as Nomi, Kala, Riley Blue (Tuppence Middleton), and Sun, highlighting the articulation between symbolic oppression and social structures; the fourth section examines the narrative roles assigned to women, focusing on the aesthetics of care embodied by characters like Riley and Sun, who appear as emotional caregivers to the men around them, especially Will Gorski (Brian J. Smith) and Joong-Ki (Ki-Chan Lee). The analysis also explores the instrumentalization of female characters as “narrative bait,” particularly in the case of Riley, whose vulnerability propels Will’s emotional development. The findings indicate that although Sense8 projects a discourse of empathy, connection, and diversity, its female characters remain embedded in narrative structures that limit their centrality, reinforcing patterns of emotional support and symbolic erasure. While the series engages with gender studies, it does so in a strained manner, exposing structural continuities beneath the appearance of innovation. It is concluded that Sense8 makes progress in terms of visibility, but avoids shifting narrative centers of power, which limits the critical potential of the discourse it seeks to mobilize. |
| Keywords: | Gênero Feminismo Representação Narrativa seriada Sense8 Gender Feminism Representation Serial narrative Sense8 |
| CNPq areas: | LINGUAGEM E SOCIEDADE |
| Idioma: | por |
| País: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
| Sigla da instituição: | UNIOESTE |
| Departamento: | Centro de Educação, Comunicação e Artes |
| Program: | Programa de Pós-Graduação em Letras |
| Campun: | Cascavel |
| Citation: | Scher, Crislaine Alessandra de Lima. ENTRE A VISIBILIDADE E A SUBORDINAÇÃO: REPRESENTAÇÕES DE MULHERES EM SENSE8 (2015–2017). 2025. 197 f. Tese( Doutorado em Letras) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel. |
| Tipo de acesso: | Acesso Aberto |
| Endereço da licença: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
| URI: | https://tede.unioeste.br/handle/tede/8135 |
| Issue Date: | 26-Jun-2025 |
| Appears in Collections: | Doutorado em Letras (CVL) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Crislaine alessandra de Lima.pdf | Arquivo completo | 3.69 MB | Adobe PDF | View/Open Preview |
Items in TEDE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

