Share |
![]() ![]() |
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede.unioeste.br/handle/tede/7235
Tipo do documento: | Dissertação |
Title: | Uma análise das competências em habilidades desenvolvidas nas instituições de ensino superior com base nas normas propostas pelo International Accouting Education Standards Board - IAESB |
Other Titles: | An analysis of the skills and abilities developed in educational institutions higher education based on standards proposed by International Accouting Education Standards Board - IAESB |
Autor: | Vieira, Sandro Rizzon ![]() |
Primeiro orientador: | Silva, Willian Francisco da |
Primeiro coorientador: | Garcia, Elias |
Primeiro membro da banca: | Panek, Luciano |
Segundo membro da banca: | Dechechi, Eduardo Cesar |
Terceiro membro da banca: | Pacheco, Vicente |
Resumo: | O International Accounting Education Standards Board (IAESB) desenvolveu padrões internacionais de referência para o desenvolvimento de competências do profissional contador nas Instituições de Ensino em todo o mundo. O IAESB espera que as Instituições, inclusive as brasileiras, promovam ações para que as recomendações descritas nos padrões sejam atendidas durante o processo de formação do acadêmico de Ciências Contábeis de forma a melhor prepará-lo para os desafios da profissão. O objetivo da presente pesquisa é investigar se cursos presenciais de Ciências Contábeis da cidade de Foz do Iguaçu estão atendendo às recomendações do IAESB. Essa investigação foi realizada com discentes do último ano/período de duas instituições de Ensino Superior. Os resultados encontrados indicaram alinhamento significativo dos cursos pesquisados às recomendações do IAESB; por outro lado, também evidenciou que há pontos no processo de formação do acadêmico que precisam ser verificados. |
Abstract: | The International Accounting Education Standards Board (IAESB) developed international standards aiming to standardize the accountants’ skills development in educational institutions around the world. The IAESB expects that educational institutions, including the Brazilians, promote actions so that these recommendations are achieved during the graduation process of Accounting Sciences students in order to better prepare them for the profession’s challenges. The objective of this research is to investigate whether the in-person Accounting Sciences courses offered in the city of Foz do Iguaçu, in the academics’ perception, are aligned with the technical competencies and professional skills recommended by the IAESB. Therefore, a survey was carried out with final year/period students of two higher education institutions. In data analysis, obtained by carrying out a questionnaire, statistics’ techniques were used such as exploratory factor analysis and descriptive statistics. The results found indicated strong alignment of researched courses to IAESB’s recommendations; on the other hand, the research pointed that are points in the academic’s graduation process that need to be checked. |
Keywords: | Competências técnicas Habilidades profissionais Formação do contador Technical skills Professional skills Accountant’s graduation |
CNPq areas: | ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
Idioma: | por |
País: | Brasil |
Publisher: | Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
Sigla da instituição: | UNIOESTE |
Departamento: | Centro de Engenharias e Ciências Exatas |
Program: | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade - Mestrado Profissional |
Campun: | Foz do Iguaçu |
Citation: | Vieira, Sandro Rizzon. Uma análise das competências em habilidades desenvolvidas nas instituições de ensino superior com base nas normas propostas pelo International Accouting Education Standards Board - IAESB. 2024. 96 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade - Mestrado Profissional) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu - PR. |
Tipo de acesso: | Acesso Aberto |
Endereço da licença: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
URI: | https://tede.unioeste.br/handle/tede/7235 |
Issue Date: | 5-Feb-2024 |
Appears in Collections: | Mestrado Profissional em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade (FOZ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sandro_Rizzon_Vieira_2024.pdf | Documento principal | 1.61 MB | Adobe PDF | View/Open Preview |
Items in TEDE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.