Share |
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede.unioeste.br/handle/tede/2574
Tipo do documento: | Dissertação |
Title: | Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as |
Other Titles: | Live the cinema and the literary art in the interdiscipinary teachers training |
Autor: | Domingos, Hêlena Paula |
Primeiro orientador: | Moraes, Denise Rosana da Silva |
Primeiro membro da banca: | Ozelame, Josiete Kaminski Corso |
Segundo membro da banca: | Teruya, Teresa Kasuko |
Resumo: | A convergência da globalização e da revolução tecnológica configura um novo ecossistema de linguagens e escritas contemporâneo. A visualidade eletrônica é parte constitutiva da visibilidade cultural. Esta pesquisa investiga a inserção da mídia cinema no campo educacional em um movimento interdisciplinar com a formação de professores/as e seus contextos de trabalho, sob uma abordagem multiperspectívica. Parte do seguinte problema: Como a mídia cinema contribui para uma leitura crítica da realidade? Como corpus metodológico de análise seleciona os filmes Frankenstein (2004), de Mary Shelley (1797-1851) e 1984 (1984), oriundo da obra literária homônima de George Orwell (1903-1950). Busca aporte teórico e metodológico no campo axiológico dos Estudos Culturais, nas bases da pesquisa-ação, nos modos de endereçamento e análise fílmica. Considera a formação de professores/as como possibilidade de problematizar a mídia cinema e sua perspectiva pedagógica e interdisciplinar. |
Abstract: | The confluence of globalization and the revolution of technology sets a new ecosystem of languages and writing that is contemporary. The eletronic visuality is a constitutive part of cultural visibility. This research investigates the insertion of the media cinema in the educational field using an interdisciplinary approach with teacher training and the context of these educators in mind, through a multi perspectivistic approach. It is set by the following problem: How the media cinema contributes to a critical reading of reality? How the methodological corpus of analysis selects the movies Frankenstein (2004), by Mary Shelley (1797-1851) and "1984" (1984), resulted from the literary work with the same name by George Orwell (1903-1950). It seeks theoretical framework and methodology in the axiological field of Cultural Studies, in the basis of action research and the ways of addressing, which film analysis centers in the cultural production, to the visual text itself and its reception, by the public. This investigation considers the teachers training as a possibility of question the media cinema and its pedagogical interdisciplinary perspective. |
Keywords: | formação de professores/as interdisciplinaridade mídia cinema, estudos culturais teacher training interdisciplinarity media cinema cultural studies |
CNPq areas: | CIENCIAS HUMANAS:EDUCACAO |
Idioma: | por |
País: | BR |
Publisher: | Universidade Estadual do Oeste do Parana |
Sigla da instituição: | UNIOESTE |
Departamento: | Centro de Educação, Letras e Saúde |
Program: | Programa de Pós-Graduação em Sociedade, Cultura e Fronteiras |
Campun: | Foz do Iguaçu |
Citation: | DOMINGOS, Hêlena Paula. Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as. 2016. 140 f. Dissertação (Mestrado em Sociedade, Cultura e Fronteiras) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2016. |
Tipo de acesso: | Acesso Aberto |
Endereço da licença: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
URI: | http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/2574 |
Issue Date: | 26-Feb-2016 |
Appears in Collections: | Mestrado em Sociedade, Cultura e Fronteiras (FOZ) |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Helena_Domingos_2016.pdf | 1.06 MB | Adobe PDF | View/Open Preview |
Items in TEDE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.